poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Greckie wyspy Paxos i Antipaxos.

Gdy spędzaliśmy wakacje na greckiej wyspie Korfu, zdecydowaliśmy się wybrać na wycieczkę po wyspach Paxos i Antipaxos. Na początek może przybliżę pokrótce ich historię.
Paxos to najmniejsza z wysp Jońskich. Legenda głosi że, Posejdon przy pomocy trójzębu oddzielił wyspę od południa Korfu zamierzając stworzyć sobie i swojej ukochanej Amfitrycie trochę prywatności
Największym miastem na wyspie jest portowe miasteczko Gaios. Znajudują się tutaj również cudowne jaskinie Blue Caves z krystalicznie czystą lazurową wodą.

Antipaxos - maleńka wysepka, zamieszkała przez zaledwie kilka rodzin. Wyróżnia się bladożółtą, piaszczystą plażą oraz krystalicznie czystą wodą w przeróżnych odcieniach koloru niebieskiego i błękitu.

Podczas planowania naszej wycieczki ze zdziwieniem zauważyliśmy że wersja zwiedzania Paxos i Antipaxos przez biuro podróży wynosiła 39 euro podczas gdy znalezienie dokładnie tej samej (przypadkiem trafiliśmy na uczestników naszego hotelu) wycieczki kosztowało nas około 30 minut szukania w centrum miasta i 25 euro. W sumie zaoszczędziliśmy po 14 euro od osoby. Wycieczka rozpoczęła się o 7.30 rano i trwała do około 20.30 w tym czasie zwiedziliśmy 3 miejsca – Blue Caves, wyspę Paxos i Antipaxos.

Najmocniejszym punktem wycieczki okazały się być 2 jasknie Blue Caves. Swoją nazwę zawdzięczają krystalicznie czystej lazurowej wodzie porównywalnej z Karaibskimi. Jaskinie są niezwykłym tworem przyrody. Ogromne, białe wydrążone wapienie. Poprzecinane licznymi bruzdami i szczelinami. W środku zaś niesamowity błękit wody. W pogodny dzień widać idealnie całe dno razem z całym bogactwem flory i fauny. Według źródeł historycznych – jaskini te były ulubionym miejscem ukrywania się okrętów podwodnych w czasie II wojny światowej.

Kolejnym ciekawym punktem tej wycieczki była wyspa Antipaxos – zwiedzaliśmy ją z dość daleka jednak zapadła nam szczególnie w pamięć z jednego powodu – nasz statek wycieczkowy odwiedził jedną z 3 niezwykłych plaż znajdujących się na brzegu. Dodatkową atrakcją były skoki do wody wprost z pokładu okrętu. Dla mniej odważnych wywieszone zostały drabinki, po których bez problemu można było zanurzyć się w wodzie. Plaża była kamienista – jednak niezwykły był już sam wygląd kamieni – każdy z nich był idealnie okrągły, nie było żadnych ostrych krawędzi !!. Według Greków plaża na Antipaxos jest jedną z najpiękniejszych na świecie. Woda była niesamowicie ciepła, widoczność w goglach pływackich wynosiła kilkanaście metrów. Woda była niesamowicie słona – unosiła każdego. Nawet niezbyt wprawiony pływak spokojnie dałby radę popływać. Statek pozostał przy plaży przez około 40 minut. W tym czasie mieliśmy okazję podziwiać te niezwykłe widoki.

Trzecim i zarazem ostatnim punktem naszej wycieczki okazała się być wyspa Paxos, która znajdują się dokładnie naprzeciwko wyspy Antipaxos. Z tego powodu do nazwy tych wysp został dodany przedrostek Anti. Wyspa paxos zrobiła na nas duże wrażenie. Kolor wody był tak samo lazurowy jak w jaskiniach Blue Caves.

Nasza wycieczka odwiedziła miasto stolicę wyspy –Gajos. Miasto to jest niezwykłym połączeniem klasycznej weneckiej zabudowy, zwykłych biednych mało zamożnych Greków – rodowitych mieszkańców i Elit Greckich, które trzymają w tej miejscowości swoje wspaniałe okręty i najokazalsze zabudowania.. Na skalistych zboczach wyspy widać niezwykle połączenie tych budynków. Wyspa jest nazywana najbardziej zieloną w całej Grecji a to za sprawą wyjątkowego klimatu – pada tam największa ilość deszczu w całej Grecji – dzięki czemu gaje oliwne i winnice znajdują idealne warunki wzrostu. Plaże są kamieniste, woda przeźroczysta. W porcie widać niezwykłe okręty. Wszędzie wzdłuż plaży widać masę tawern. Zabudowa jest klasyczna – wąskie uliczki z dużą liczbą schodów.

Gaios-pomnik bohatera norodowego Yiorgosa Anomogiannisa
Wycieczka wywarła na nas wielkie wrażenie, już sam rejs statkiem i atmosfera panująca na nim jest niesamowitą atrakcją w tak piękny słoneczny dzień, a gdy dołożymy do tego piękne widoki, możliwość kąpieli w morzu oraz zwiedzanie jaskiń i wysp to jest idealnie. Serdecznie polecamy to miejsce wszystkim przebywającym na Korfu.